10.07.2019

Пілотний проект Програми відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину, – в дії

Проблема перевиховання неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочинів невеликої та середньої тяжкості, передбачених ст. 12 КК України, призначення їм покарання, не пов’язаного з позбавленням волі, або звільнення від покарання, залучення їх до навчання та суспільно корисної праці є актуальною в нашій країні.

Анастасія Степанова
прокурор Харківської місцевої прокуратури № 1,
юрист 2 класу


Зазначеним забезпечується можливість неповнолітніх не розлучатися зі своїми батьками, рідними та близькими, не потрапити під негативний вплив осіб, які відбувають покарання в місцях позбавлення волі, продовжувати навчання у школах та інших навчальних закладах усіх рівнів, займатися спортом, працювати та прагнути стати свідомими і відповідальними громадянами України.
 

Аналізуючи криміногенну обстановку скоєння злочинів неповнолітніми в Україні, беручи за зразок перевиховання неповнолітніх у розвинутих країнах світу, маючи на меті впровадження цього досвіду в Україні, керуючись Мінімальними стандартними правилами ООН, що стосуються відправлення правосуддя щодо неповнолітніх («Пекінські правила»), ухваленими резолюцією Генеральної Асамблеї ООН від 29 листопада 1985 року № 40/33, Міністерство юстиції України та Генеральна прокуратури України розробили та затвердили спільним наказом від 21 січня 2019 року № 172/5/10, погодженим з директором державної установи «Центр пробації», у формі пілотного проекту Програму відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину (далі – Програма). Наказ зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 січня 2019 року за № 87/33058, і він є чинним нормативним актом.
 
Одночасно з наказом затверджено Порядок реалізації пілотного проекту «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину».
 
Для реалізації пілотного проекту визначені шість областей України: Донецька, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська та Харківська. Метою проекту є виведення неповнолітнього з кримінального провадження на ранніх стадіях, вжиття заходів його ресоціалізації та запобігання повторному вчиненню злочинів.
 
Основною особою, від якої залежить право ініціювання реалізації положень пілотного проекту стосовно конкретного неповнолітнього правопорушника, є прокурор – процесуальний керівник.
 
Саме прокурор має ретельно вивчити матеріали кримінального провадження і вже на стадії повідомлення неповнолітньому про підозру встановити відповідність умовам, визначеним у пункті 3 зазначеного Порядку реалізації пілотного проекту, таким як:
– наявність потерпілої сторони – фізичної особи, якій кримінальним правопорушенням завдано моральної, фізичної або майнової шкоди, а також юридичної особи, якій кримінальним правопорушенням завдано майнової шкоди;

– вчинення неповнолітнім уперше злочину невеликої або середньої тяжкості;

– визнання неповнолітнім факту вчинення злочину;

– згода неповнолітнього і потерпілого на участь у Програмі.
 
Одразу після повідомлення про підозру прокурор має роз’яснити неповнолітньому правопорушнику, що результати участі у Програмі враховуватимуться під час прийняття рішення про наявність підстав для звільнення від кримінальної відповідальності відповідно до ст.ст. 45, 46 (у разі вчинення неповнолітнім уперше злочину невеликої тяжкості або необережного злочину середньої тяжкості), ст. 48 КК України або закриття кримінального провадження на підставі ч. 4 ст. 56, пункту 7 ч. 1 ст. 284 КПК України, а в разі скоєння злочину середньої тяжкості – можливість призначення покарання, не пов’язаного з позбавленням волі, або навіть звільнення від покарання.
 
Прокурор має поінформувати неповнолітнього, його законного представника та потерпілого, його законного представника (далі – сторони) про можливість реалізації Програми шляхом залучення адвоката-медіатора регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги (далі – регіональний центр) та укладення угоди про застосування Програми відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину (далі – угода).
 
У разі отримання від неповнолітнього, його законного представника та потерпілого згоди на участь у пілотному проекті прокурор пропонує виконати процедурні формальності, передбачені Порядком реалізації пілотного проекту, та направляє до місцевого регіонального центру запит про виділення адвоката, включеного до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу та які пройшли навчання з реалізації Програми (далі – посередник).
 
Посередник на зустрічі зі сторонами має також роз’яснити їм процедуру Програми, її наслідки, надає можливість сторонам дійти згоди щодо умов угоди і в разі згоди сторін на її проходження надає їм приблизну форму угоди для ознайомлення і визначення дати наступної зустрічі для її укладення або інформує регіональний центр про відмову підозрюваного або потерпілого від подальшої участі в програмі.
 
Від початку запровадження вказаного пілотного проекту з метою якісної його реалізації та на виконання пункту 2.7 Плану першочергових заходів на ІI квартал 2019 року з урахуванням завдання Генеральної прокуратури України прокуратурою Харківської області розроблено та доведено до відома всіх місцевих прокуратур області завдання про опрацювання відомостей, внесених до ЄРДР, щодо фактів вчинення неповнолітніми злочинів невеликої та середньої тяжкості, додаткове вивчення матеріалів кримінальних проваджень цієї категорії, надання оцінки законності прийнятих у них рішень та повноті вжитих заходів щодо раннього виведення неповнолітнього із кримінального процесу та його ресоціалізації.
 
Як приклади виконання пілотного проекту в Харківській області можна навести таке.
 
У квітні 2019 року 16-річному Ш. було повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення середньої тяжкості, передбаченого ч. 2 ст. 185 КК України, – таємне викрадення чужого майна (крадіжка), вчинена за попередньою змовою групою осіб.
 
Встановлено, що 14 березня 2019 року неповнолітній Ш. разом з К., перебуваючи на території Центрального парку культури та відпочинку ім. М. Горького, на ґрунті раптово виниклого єдиного злочинного умислу, спрямованого на таємне викрадення чужого майна, діючи за попередньою змовою групою осіб, викрали два паркові гучномовці, стилізовані під «гриби», вартістю 1550 грн (згідно з висновком судово-товарознавчої експертизи). Після цього з місця скоєння злочину з викраденим майном зникли, чим спричинили матеріальну шкоду комунальному підприємству «Центральний парк культури та відпочинку ім. М. Горького» на зазначену суму.
 
Внаслідок вивчення особи неповнолітнього Ш. встановлено, що він раніше не судимий, має постійне місце проживання, є студентом одного з коледжів міста Харкова, за місцем проживання та навчання характеризується позитивно.
 
У день вручення неповнолітньому повідомлення про підозру відповідно до Порядку реалізації пілотного проекту «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину» процесуальним керівником у кримінальному провадженні – прокурором Харківської місцевої прокуратури № 1 поінформовано сторони про можливість реалізації Програми шляхом залучення адвоката-медіатора регіонального центру та укладення угоди про застосування Програми відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину.
 
Одночасно сторонам кримінального провадження роз’яснено, що результати участі у Програмі враховуватимуться судом під час прийняття рішення про призначення покарання неповнолітньому. В цьому випадку процесуальних підстав для звільнення від кримінальної відповідальності відповідно до ст.ст. 45, 46, 48 КК України та вирішення судом питання про закриття кримінального провадження на підставі пункту 7 ч. 1 ст. 284 КПК України немає, оскільки у неповнолітнього наявний умисел на вчинення злочину й аналізоване кримінальне провадження не підпадає під категорію проваджень у формі приватного обвинувачення.
 
Після отримання усної згоди від сторін прокурор запропонував заповнити їм заяву про участь у Програмі та згоду на обробку їх персональних даних.
 
Того ж дня прокурором до Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Луганській та Харківській областях передано заповнений бланк заяви з підписами неповнолітнього підозрюваного, його законного представника та представника потерпілого та інформацію про правову кваліфікацію кримінального правопорушення, у вчиненні якого підозрюється неповнолітній, із зазначенням дати закінчення строку досудового розслідування у кримінальному провадженні.
 
Згідно з листом прокурора місцевої прокуратури Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Луганській та Харківській областях виділив для участі в Програмі в цьому провадженні адвоката-медіатора.
 
Приблизно за два тижні між комунальним підприємством «Центральний парк відпочинку та культури ім. М. Горького», в особі представника потерпілого, та неповнолітнім підозрюваним Ш. за участю адвоката-медіатора укладено угоду про застосування Програми відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину. Згідно з угодою підозрюваний визнав завдану потерпілій стороні шкоду і зобов’язався вжити заходів щодо повного відшкодування завданої шкоди до обумовленої дати та сплатити потерпілому кошти в обумовленій сторонами сумі, а також підозрюваний зобов’язався протягом двох тижнів, у вільний від навчання час, надати парку культури і відпочинку допомогу в благоустрої території за графіком, погодженим сторонами.
 
Потерпілою стороною було визначено, що саме робота з благоустрою парку, звідки неповнолітній викрав гучномовці, буде найкращим засобом його перевиховання. На ці умови погодилась і мати неповнолітнього. Протягом двох тижнів він мав прибирати листя, білити дерева, допомагати під час інших заходів із підтримання порядку та облагороджування парку. Залучення до суспільно корисної праці дасть змогу усвідомити, наскільки важливо охайно та шанобливо ставитись до чужої праці та майна, призначеного для користування усіма громадянами міста.
 
Як вже зазначалося, якщо неповнолітній підозрюваний повністю виконає умови підписаної угоди в обумовлений строк, йому буде вручено обвинувальний акт, який буде направлений до суду, й у прокурора будуть законні підстави звернутись до суду з проханням визнати його винним у скоєнні злочину і з урахуванням виконання ним Програми звільнити від покарання на підставі ст. 105 КК України, застосувавши примусові заходи виховного характеру.
 
Аналізуючи проблемні питання щодо запровадження Програми, слід зазначити, що здебільшого неповнолітні особи, стосовно яких розпочато досудове розслідування, або вчиняють тяжкі злочини, або раніше вже вчиняли злочини, що унеможливлює їх участь у пілотному проекті.
 
Наведемо такий приклад. Неповнолітній К. вчинив кримінальне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 185 КК України. Встановлено, що він таємно, шляхом вільного доступу, перебуваючи в приміщенні кімнати гуртожитку одного із коледжів міста Харкова, де проживав, у свого сусіда по кімнаті викрав певну суму грошових коштів. Внаслідок вивчення особи неповнолітнього встановлено, що він раніше не судимий, за місцем навчання та проживання характеризується позитивно, неофіційно працює. Однак під час огляду місця події у межах здійснюваного досудового розслідування у неповнолітнього К. також було виявлено та вилучено паспорт потерпілого, який декілька місяців тому потерпілий втратив, за фактом чого звертався до органу поліції. Окрім того, під час огляду предмета (паспорта) було виявлено ознаки його підробки, що пізніше підтвердив висновок судово-технічної експертизи. Неповнолітньому К. було повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 185, ч. 3 ст. 357, ч. 1 ст. 358 КК України, а саме: таємне викрадення чужого майна (крадіжка), незаконне заволодіння будь-яким способом паспортом та підроблення офіційного документа, який видається установою і який надає права або звільняє від обов’язків, з метою використання його підроблювачем. На підставі викладеного його участь у Програмі відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину, унеможливилась.
 
У іншому випадку неповнолітній підозрюваний Н., погодившись на пропозицію прокурора брати участь у Програмі, під час зустрічі за участю адвоката-медіатора відмовився працювати з психологом. Унаслідок цього угода сторонами не була підписана, про що поінформовано прокурора.
 
Здебільшого саме батьки неповнолітніх як їх законні представники заперечують проти участі у Програмі, очевидно, не розуміючи, що ці заходи дають можливість перевиховати неповнолітнього на початку його дорослішання, за допомогою безпосереднього спілкування із потерпілим та виховання в підлітка як повноцінного члена суспільства почуття відповідальності за свої дії.
 
Однак перший з-поміж наведених нами прикладів втілення у життя пілотного проекту «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину» та Порядку його реалізації зрештою дає надію на зменшення кількості неповнолітніх, направлених для перевиховання до місць позбавлення волі, найскорішу їх ресоціалізацію у суспільне життя нашої країни.
 
Джерело: "Вісник прокуратури" №6 2019 рік

кількість переглядів: 216