Depo.Харків: Харківський прокурор: найбільше хабарників серед самих антикорупціонерів

13.10.2015


Прокурор Харківської області Юрій Данильченко в інтерв'ю Depo.Харків розповів, хто в упор не бачить корупцію, і чи можуть суди приймати рішення "за красиві очі".

 

Свої коментарі прокурор області давав за підсумками роботи своїх підлеглих за 9 місяців поточного року та з урахуванням законодавчих змін у роботі правоохоронної системи України.

 

- Розкажіть про загальні результати боротьби з корупцією в Харківській області за 9 місяців. Який цей результат в масштабах країни?

 

- За 9 місяців поточного року правоохоронними органами області до суду направлено 80 обвинувальних актів про корупційні злочини відносно 86 осіб, які вчинили 109 кримінальних правопорушень. Із зазначеної кількості обвинувачених 72 особи вчинили корупційні злочини, пов'язані з отриманням або дачею неправомірної вигоди, і 14 - привласненням та розтратою державних коштів. Це один з найвищих показників у країні.

 

З моєї точки зору, цього недостатньо, але це непоганий показник. Це майже 10 обвинувальних актів у місяць. Ніколи такого не було. Хоча, не скажу, що неоране поле, але поле діяльності для правоохоронців дійсно вельми велике на сьогоднішній день.

 

Як і раніше умовними лідерами серед корупціонерів є міліціонери. Цього року за хабарі на лаву підсудних вирушили 14 працівників органів внутрішніх справ. При цьому з них 4 - керівного складу.

 

- Яку кількість реальних тюремних термінів отримали корупціонери в області з початку року? Яка динаміка?

 

- За 9 місяців поточного року суди області винесли 37 обвинувальних вироків, 7 з них - вироки з реальними термінами позбавлення волі. Природно, що нас такий результат не задовольняє. Вже на 10 вироків прокурорами внесені апеляційні скарги. Апеляцій, звичайно, буде більше, і ми будемо домагатися реального покарання для хабарників.

 

- Чи багато фактів адміністративної корупції виявлено з початку року в області?

 

- Що стосується адміністративної корупції, то у нас складено 102 протоколи, з яких органами прокуратури - 68. При цьому органи внутрішніх справ склали всього 4 протоколи. І це при такій кількості особового складу, навіть не сумірного з органами прокуратури. Служба безпеки - 30 протоколів, хоча це для них непрофільна функція.

 

У нас 82 людини вже притягнуті до адміністративної відповідальності. В основному міра покарання пов'язана з визначенням штрафів. Штрафи невеликі, на 82 людини - близько 31 тис. грн штрафів. Це теж негативний показник. У нас максимальний штраф передбачений 25,5 тис. грн для адміністративної корупції. Але навіть і цей штраф не витримується. Суди йдуть шляхом якихось мінімальних і мізерних штрафів для корупціонерів.

 

Боротьба з корупцією - це має бути комплексна дія і з боку правоохоронців і, в першу чергу, з боку судової системи. У нас Феміда на сьогоднішній день буксує в цьому плані. Таке враження, що вони живуть у своєму паралельному світі. Правоохоронці борються з корупцією, виявляють, намагаються притягнути до відповідальності, проводять активні дії, а на рівні судового розгляду, це пов'язано і з кримінальної корупцією, і з адміністративною корупцією, ми не отримуємо адекватного реагування на ті факти, які лягають на стіл представників правосуддя.

 

- Як Ви думаєте, чи не пов'язані такі рішення судів з корупцією?

 

- У тому кількість корупціонерів, які виявлені в області немає представників Феміди. А сказати про те, що судова влада не схильна до цього явища було б нещиро. Зрозуміло, що документування представника судової влади значно складніше, ніж представників інших відомств, але, тим не менше, я вважаю, правоохоронні органи, в першу чергу їхні оперативні служби області, істотно недопрацьовують в цьому. Це відбивається в певній мірі і на результатах нашої спільної діяльності.

 

- Який найбільший хабар цього року зафіксовано в області?

 

- Найбільший хабар цього року склав трохи більше 1 млн 420 тис. грн. У червні ми повідомили про підозру начальнику управління Держземагентства у Первомайському районі, який отримав через посередника неправомірну вигоду. Протягом місяця досудове розслідування буде закінчено. Це найбільший хабар не тільки в цьому році, але і в минулому.

 

До цього найбільший і, напевно, найгучніший хабар був по головному ветлікарю області, який взяв 40 тис. дол. від керівництва підприємства з переробки і постачання продуктів харчування за видачу експлуатаційного дозволу і невикористання адміністративних санкцій за результатами перевірки. Зараз ця справа слухається в суді.

 

- Як іде судове слідство у справі керівника департаменту Харківської міськради Романа Сальникова, якого затримали за підозрою в отриманні 20 тис. грн хабара?

 

- Що стосується органів місцевого самоврядування, то, дійсно, це теж досить широке поле для діяльності правоохоронних органів, оскільки ступінь корумпованості досить висока. Це і міські ради, виконкоми, це і на районному рівні, і сільради потрапляють у поле зору, мери міст, у Харкові в мерії періодично чиновники попадаються на хабарах.

 

Щодо заступника начальника департаменту телекомунікацій і зв'язку Харківської міської ради Сальникова (є депутатом міської ради) та начальника відділу будинкових мереж Харківської міської ради Нескородіва в липні обвинувальний акт спрямований до суду. На жаль, досі його справу не почали слухати по суті.

 

Тут, з моєї точки зору, сторона захисту зловживає певними процесуальними можливостями з метою затягування питання розгляду цієї справи. У Сальникова було чотири адвоката, які то є, то не нема, то збираються, то не збираються, хтось у відпустці, хтось захворів.

 

розуміло, що це штучно створені проблеми і перешкоди для розгляду справи по суті. Яка мета переслідується, складно сказати, тому що тягнути до нескінченності все одно неможливо, і вирок у кожному разі буде винесений. 23 жовтня наступне засідання. Справу ще не почали слухати по суті, і у нас немає впевненості, що і 23 жовтня суд зможе приступити до розгляду.

- Мери Люботина та Мерефи, затримані за підозрою в отриманні хабара, мало того, що вийшли під заставу, так і продовжували виконувати свої обов'язки. Чому на це не реагували?

 

- У липні до суду направлено звинувачувально-обвинувальний висновок щодо Люботинського міського голови Теличка, який отримав неправомірну вигоду в сумі 32 тис. грн. і 500 долл. за підготовку, узгодження і виділення земельних ділянок у власність або в оренду. Він вийшов під заставу з СІЗО, це майже 73,5 тис. грн.

 

За клопотанням прокуратури мер був відсторонений від своєї посади на час проведення досудового розслідування. Коли прокурори подали клопотання на продовження терміну відсторонення і на час судового розгляду, суд нам відмовив. І, звичайно ж, це викликало обурення у місцевих жителів. Як людина, яка, підозрюється в махінаціях із землею, може продовжувати керувати містом, підписувати документи? У цьому випадку ми повністю солідарні з територіальною громадою. Ми повторно звернулися до суду з клопотанням і 1 жовтня нам його задовольнили. Зараз ця людина не може приймати рішень як міський голова.

 

Тим більше, що там працювала ціла схема. Крім мера на хабарах були спіймані місцевий депутат, голова земельної комісії і начальник місцевого управління земельних ресурсів. Кожен брав мзду за свою частину роботи. Зараз ці три кримінальні провадження вже в суді на різних стадіях розгляду. Щодо мера опитуються свідки з боку звинувачення.

 

Аналогічний злочин скоєно Мерефянским міським головою, який отримав неправомірну вигоду в розмірі 40 тис. грн. У березні виробництво направлено до суду для розгляду. На даний момент допитані всі свідки сторони обвинувачення. З ним схожа ситуація по відстороненню. Під час досудового розслідування він був відсторонений, а коли почалося судове - за клопотанням підозрюваного, суддя не продовжила відсторонення.

 

Але якщо у випадку з Люботинським мером суд прийняв таке рішення з формальних причин (відсутність копій попередніх рішень суду), то в цьому випадку - суд погодився з доводами підозрюваного, що його обов'язки нікому виконувати. Тут вже складно що-небудь поміняти, але скоро вибори і члени територіальної громади самі вирішать долю цих чиновників.

 

Судових рішень поки немає. Що стосується Мереф'янського голови, то чергове засідання 27 жовтня. По Люботинському - на цьому тижні. Сподіваємося, що найближчим часом ми перейдемо до процесу визначення мір покарання. Прокуратура, природно, буде наполягати на реальних заходах покарання. Дуже б хотілося, щоб ми знайшли порозуміння і з боку суддівського корпусу.

 

- Організована злочинність теж часто тримається на корупційних зв'язках. Яка статистика в галузі виявлення ОЗГ?

 

- Цього року органами правоохоронної системи в області виявлено 9 організованих злочинних груп. Це кращий або один з кращих показників у країні. Одна з груп - з корумпованими зв'язками, дві з міжрегіональними зв'язками. У ці групи входили близько 30 осіб. Частина з цих справ вже направлена з обвинувальними актами до суду. Сподіваємося на справедливі вироки стосовно цих осіб.

 

- Цього року прокуратура почала активно оскаржувати рішення Харківської міськради про безкоштовне виділення землі так званим "обслуговуючим кооперативам".  Йдеться про мільйонні суми. Чи перевіряються на причетність до корупції представники міської адміністрації та прокуратури, які були присутні на сесіях і повинні були контролювати законність прийнятих рішень?

 

- У нас проводиться розслідування. На сьогоднішній день є одне спільне кримінальне провадження, яке веде слідче управління міського управління внутрішніх справ під процесуальним керівництвом міської прокуратури. У процесі розслідування кримінальної справи буде дана оцінка як посадовим особам міськвиконкому нашого, так і працівникам прокуратури та інших відомств.

 

З погляду прокурорського нагляду, а на той час прокурорський нагляд мав місце бути, прокуратура не повинна була це допустити. З яких причин прокуратура не реагувала на це? Не бачити і не розуміти, що ці рішення незаконні, співробітники прокуратури не могли.
На той час керував прокуратурою міста Попович. Одна з перших моїх кадрових пропозицій - поміняти прокурора міста, оскільки він не відповідав ні професійним, ні за морально-етичним критеріям цієї посади. Це якщо м'яко сказати. Я думаю, що в процесі розслідування його діям теж буде дана певна оцінка.

 

Але знову ж, розслідуючи це, ми теж зіткнулися з низкою складнощів, пов'язаних з відмовою судових органів в дачі санкцій на проведення виїмок, обшуків та інших процесуальних дій. Позови наші розглядаються неоднозначно, хоча ситуація загалом практично однакова. Але один склад суду задовольняє позов прокурора, інший склад не задовольняє, одні суди відновлюють строки позовної давності, інші знаходять підстави і не задовольняють. Точно так само поводиться і апеляційна інстанція, яка з одного боку виправляє,  з нашої точки зору, помилки першої інстанції і підтримує вимоги прокуратури. Інший склад - навпаки скасовує, з нашої точки зору, правильні рішення першої інстанції.

 

Найголовніше, що немає чіткої системи притягнення суддів до відповідальності за ці дії. Принцип незалежності суддів не повинен переростати в виборче правосуддя і при цьому присутність певної міри безкарності.

 

На обивательському рівні ми всі прекрасно розуміємо, що відбувалося: що існувала певна схема, що цю схему придумали певні посадові особи, що посадові особи втілили її в життя. І буквально тисячі гектарів землі на 4,3 млрд грн передали. Це все робили посадові особи. Але остаточне рішення приймалося колегіальним органом, тобто сесією.

 

Колективної відповідальності у нас в кримінальному праві не передбачено. І люди, які цю схему придумували, вони це теж розуміють, що притягнути до відповідальності персоналії буде не так вже просто. Але слідство проводиться, ми йдемо по тому шляху, що перш, ніж проект рішення був розроблений і внесений до сесійної зали, його хтось готував. До проекту рішень готувалися юридично, економічно й з іншими обґрунтуваннями. Є пакет документів, який підтверджує право та обгрунтування виділення цієї землі тощо. А там видно, що ці житлові кооперативи, житлово-обслуговуючі, як їх правильно назвати, вони не мають права на отримання землі безкоштовно. І юридична служба, в першу чергу, яка візувала висновок про відповідність чинному законодавству проекту рішення, і посадові особи, які це все візували, ставили свої підписи, вони теж повинні нести персональну відповідальність.

 

Дуже хочеться вірити, що це справа знайде перспективу в суді і що суд дасть оцінку кожній посадовій особі, від нижчого до найвищого. Звичайно, залучити депутатів міськради до відповідальності - про це питання навряд чи буде стояти. А ось тих осіб, які готували, напевно, так. Ті особи, які, як ви сказали, з правоохоронної системи, що не реагували на очевидне порушення закону, – тут як мінімум присутній елемент недбалості.


Джерело Depo.Харків від 13.10.2015

кількість переглядів: 797